در ساخت ظروف دارویی از چه موادی استفاده می شود؟

ظروف دارویی در انواع مختلفی ساخته می شود، که هر کدام کاربرد متفاوتی دارد. داروها بسیار حساس هستند. اگر از ظروف مناسب استفاده نکنیم، ممکن است باعث تخریب دارو شود. ظروف دارویی باید طوری ساخته شود، که در مقابل دما مقاوم باشد. زیرا بالا و پایین شدن دما بر روی دارو تاثیرمی گذارد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد اینکه، در ساخت ظروف دارویی از چه موادی استفاده می کنند کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

در ساخت ظروف دارویی از چه موادی استفاده می شود؟-وبسایت فروشگاه ظروفساخت ظروف شیشه ای

ثابت شده است که استفاده از ظروف دارویی شیشه ای سالم تر می باشد. چنانچه موادی شامل سیلیس، كربنات سدیم، سولفات سدیم و برخی مواد معدنی دیگر با یکدیگر مخلوط شده و آنها را در کوره‌ با دمای 1500 درجه سانتی‌گراد حرارت دهند، ماده ذوب شده خمیری شکلی به دست می آید آن را در قالب می ریزند. زمانی که شکل گرفت با دقت از قالب خارج می کنند.

شیشه بصورت جامد می باشد که بی شکل از کلسیم، سدیم و دیگر عناصری که در شیشه هستند. مواد تشکیل دهنده شیشه ماسه، سنگ، آهک و سودا است. ترکیب شیمیایی هر کدام را کنترل می کنند و آن را در حرارت ذوب می کنند و همین عمر باعث می شود، که در سرما پایدار باشد.

ساخت ظروف شیشه ای بعد از ذوب کردن تصفیه را انجام می دهند و از مرحه هموژنه کردن می باشد و در آخر تحت حرارت پایین قرار می گیرد. شیشه اساسا از دی اکسید سیلیسیم ساخته شده است که دارای خواص فیزیکی شیمیایی تغییر یافته ای است که با افزودن اکسیدهای سدیم، منیزیم و آهن به دست می آید.

دلیل انتخاب ظروف شیشه ای این می باشد که این ظروف در مقابل هر چیزی واکنش نشان نمی دهد و اثر روی آن ندارد. طعم دارو را حفظ می کند و ترکیب دارو را مختل نمی کند. این نوع ظروف هیچ نشتی نمی کنند، اما ظروف پلاستیکی گاهی دچار نشتی می شوند. یکی از دلایل انتخاب ظروف شیشه ای همین امر می باشد.

ساخت ظروف شیشه ای-وبسایت فروشگاه ظروفساخت ظروف پلاستیکی

پلاستیک ها پلیمرهای مصنوعی با وزن مولکولی بالا هستند. این ظروف دارای جنس پلاستیک و پلی اتیلن می باشد. پلاستیک از مواد آلی ساخته می شود. مولوکول های آن ها دارای جرم زیادی هستند و از تعدادی مواد کوچک به نام مونومر ساخته شده اند. این مونومر ها تحت فرآیندی باعث ایجاد پلاستیک می شود. پلاستیک ها دارای کمک های فرآوری مانند استایرن ها، اکریلیک ها، کربنات های کلسیم، روان کننده ها و روغن سیلیکون است، که به عنوان مواد افزودنی اضافه می شوند.

به طور کلی ساخت انواع ظروف دارویی پلاستیک با ذوب شدن مواد اولیه که پودر و گرانول پلاستیک است تولید می شود. آن ها را ذوب کرده و در قالب ریخته که در شکل های مختلف به وجود می آید. ظروف دارو بعد از ساخت در آزمایشگاه توسط متخصصان مورد آزمایش قرار می گیرد و کیفیت هر یک را مشخص و دسته بندی می کنند که افراد با توجه به نوع دارو اقدام به خرید ظروف دارویی می کنند.

برخی از داروسازان معتقداند که استفاده از ظروف شیشه ای بهتر از ظروف پلاستیکی می باشد. زیرا پلاستیک تجزیه ناپذیر است و سال ها طول می کشد که تجزیه شود. همچنین ظروف دارویی پلاستیکی واکنش نسبت به عوامل محیطی نشان می دهد و باعث اثر گذاشتن بر روی دارو می شود.

ساخت ظروف پلاستیکی-وبسایت فروشگاهی ظروفمزایای استفاده از ظروف دارویی با کیفیت

استفاده از انواع ظروف دارویی با کیفیت مزایای بسیار زیادی دارد که به شرح زیر می باشد:

  • قیمت ظروف دارویی پلاستیکی از ظروف شیشه ای ارزان تر می باشد.
  • ظروف دارویی پلاستیکی مزیت آن این است، که قابل شکستن نمی باشد.
  • وزن ظروف دارویی پلاستیکی بسیار سبک می باشد.
  • در صورت وارد شدن فشار بر روی ظروف هیچ تاثیری بر روی دارو نمی گذارد.
  • ظروف دارویی شیشه ای کم خطرتر می باشند.
  • استفاده از ظروف شیشه ای با کیفیت از آلوده شدن دارو جلوگیری می کند، زیرا شیشه واکنش ناپذیر است.
  • بازیافت ظروف دارویی شیشه ای به صورت چندین بار وجود دارد.

ظروف دارویی از چه ساخته شده‌اند

همه ما از اهمیت داروها آگاهیم، آنها برای رفع بیماری و حفظ سلامتی ما ساخته شده‌اند. اما برای نگهداری از داروهای مایع و جامد و حفظ اثربخشی آنها باید در ظروف مخصوصی نگهداری شوند. تا سالیان پیش شیشه‌‌های قهوه‌ای رنگ که نور را از خود عبور نمی‌دانند و در برابر سرما و گرما مقاوم‌ بودند ، به عنوان ظرف دارو استفاده می‌شدند، اما امروزه از شیشه‌های شفاف و پلاستیک نیز در ساخت این ظروف استفاده می‌شود.

اما بهترین مواد برای ساخت ظروف دارو کدام است؟ نحوه انتخاب بین پلاستیک یا شیشه را بررسی کنید! در این مقاله ما مزایا و معایب هر یک را برای شما بیان خواهیم کرد و این شنا هستید که متناسب با نیاز  و نوع دارو باید یک نوع را انتخاب کنید.

استفاده از پلاستیک برای ساخت ظروف دارویی

توسعه مواد خام در قرن بیستم یک سری مزیت ها را برای صنعت به همراه داشت. در دهه 1930 پلی استایرن (PS)، پلیمرهای اکریلیک و پلی (وینیل کلرید) از نفت و سپس انواع دیگر مواد پلاستیکی تولید شد. این باعث استفاده گسترده از این ماده در تمام بخش های زندگی روزمره، از جمله ظروف دارویی و لوازم آرایشی شد.

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از پلاستیک برای ظروف دارویی سبک بودن، کاهش خطر افتادن و شکستن، مقاومت و تطبیق پذیری آن است. مزیت دیگر این است که این ماده برای خروج دارو و مواد بهداشتی و آرایشی بسیار انعطاف پذیر است. محتویات دارویی، بهداشتی و آرایشی را می‌توان با فشرده کردن ظرف به راحتی بیرون آورد و از به راحتی از محتویات درون آن استفاده نمود.

به عنوان مثال، انعطاف پذیری مواد به فشرده شدن مقدار مشخصی از محصول در لوله های پلاستیکی کمک می کند. برای کرم‌های با ویسکوزیته بالا،  ظروف پلاستیکی با درب پهن و دهانه بزرگ‌تر دسترسی را برای مشتری آسان‌تر می‌کنند.

پلاستیک یک ماده ایده آل برای کپسول، قرص، پودر و مایعات است. هزینه و فایده، کاربردهای متعددی را برای بسیاری از خطوط تولید ممکن می‌سازد، زیرا این فناوری به آن اجازه می‌دهد تا به طرح‌ها و اشکال مختلف قالب‌گیری شود.

این ماده همچنین برای داروهایی که در دماهای پایین پایین باید نگهداری شوند، بسیار ایده آل است؛ زیرا این متریالی است که حفظ و نگهداری خوب این داروها را تضمین می کند.

فقط چند استثنا برای استفاده از آن وجود دارد، عمدتاً زمانی که فرمولاسیون از دمای بالا استفاده می کند یا  برخی از محصولات شیمیایی استفاده از آن را محدود می کنند.

 

استفاده از شیشه برای ظروف دارویی

شیشه ماده ای است که از نظر شیمیایی واکنش نشان نمی دهد، طعم، بو، رنگ و کیفیت آن چیزی که در ان ذخیره شده است را حفظ می کند. بنابراین برخی از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند داروهای مایع را در این نوع ظروف نگه دارند.

یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های متریال شیشه‌ای، شیشه‌های کهربایی است که از دارو در برابر نورخورشید محافظت می‌کند و بنابراین خواص آن را دست نخورده نگه می‌دارد و از اکسید شدن دارو جلوگیری می‌کند.

مزیت مهم دیگر شیشه این است که قابل بازیافت است و به محیط زیست آسیبی نمی‌رساند، شیشه را می‌توان بارها استفاده و بازیافت نمود.

همچنین علاوه بر مصرف دارویی، برخی از شرکت های آرایشی و بهداشتی شیشه را برای محافظت از فرمولاسیون انتخاب می کنند، همچنین شرکت های بزرگ رایحه درمانی نیز این ظروف را برای حفظ خواص دارویی اسانس‌ها ترجیح می دهند.

مانند پلاستیک، شیشه نیز دارای معایبی است. احتمال شکستن بسته در حین حمل و نقل یکی از بزرگترین ایرادات است. نقطه ضعف دیگر شیشه چگالی بالای آن است که حمل بسته‌ها را نسبتاً سنگین می‌کند. با این حال، فناوری‌های جدید به دنبال تضمین وزن سبک‌تر برای قطعات تولید شده با این ماده هستند، بدون اینکه باعث از دست دادن کیفیت آن شود. علاوه بر این، استریلیزاسیون بالای 100 درجه سانتیگراد را تحمل نمی کند.

 

نکات انتخاب جنس ظروف دارویی

مزایا و معایب این دو ماده را در نظر بگیرید، با هم مقایسه کنید و یک ماده را بر دیگری ترجیح دهید.

فرمول های دارویی را که قرار است به کار ببرید، را به خوبی مرور کنید و واکنش های آن ها با جنس ظروف را در نظر بگیرید.

در زمان انتخاب ظرف علاوه بر جنبه حفظ خواص دارو و نگهداری آن به این مسئله فکر کنید که ظرف راهی برای تقویت برند شما در بین مردم است. به زیبایی شناسی و طراحی ظرف نیز فکر کنید تا همیشه در خاطر مشتری بماند.

این ظروف را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و تمام سوالات خود را در مورد مواد اولیه و نحوه ساخت بپرسید.

 

کلام آخر

امروزه با پیشرفت در زمینه علم و صنعت بسیاری از متخصصان توانسته اند، ظروف دارویی با کیفیت را تولید کنند که داری سطح بالایی از استاندارد جهانی می باشند و جلوگیری از تاثیر پذیری دارو تحت شرایط محیطی می کند و سلامتی انسان ها را به خطر نمی اندازد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای