ظروف دارو چگونه تولید می شود؟

ظروف دارو نقش بسیار زیادی در محافظت دارو در سرما،گرما و رطوبت دارد. پس باید با توجه به نوع دارو ظروف مناسب را انتخاب کنیم. پزشکان استفاده از ظروف دارویی استاندارد و با کیفیت را پیشنهاد می کنند، که روی دارو اثرات مضری نداشته باشد. اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد اینکه ظروف دارو چگونه تولید می شود را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

امروزه با پیشرفت علم پزشکی داروهای مختلفی به صورت مایع، قرص، اسپری، تزریقی و … برای بیماری‌های گوناگون تولید می‌شود. این داروها برای نگهداری و از دست ندادن خواص خود باید در ظروف مخصوصی در متریال و ابعاد مختلف نگهداری شوند.

ظروف دارو بر خاصیت داروها تأثیر مستقیم دارند و اگر از ظرف نامناسب برای آنها استفاده شود، تاثیر و خواص دارو کم می‌شود و دیگر خاصیت درمانی را برای بیمار ندارد. در این مقاله با طرف دارویی و انواع آن آشنا خواهید شد.

ظروف دارو چگونه تولید می شود؟-وبسایت فرشگاه ظروف

آشنایی با ظروف دارویی

ظروف دارویی اغلب از دو متریال شیشه یا پلاستیک ساخته می شوند، ظروف شیشه‌ی در دو رنگ قهوه‌ای و شفاف وجود دارند که رنگ قهوه‌ای آن کاربرد بیشتری دارد؛ زیرا نور خورشید را از داروهای مایع دور نگه می‌دارد. داروهایی مانند قرص، سرم، تزریقی و … در بسته‌بندی های مختلفی از جنس آلومینیوم، شیشه یا پلاستیک نگهداری می‌شوند‌ این روکش ها و ظروف نیز به بهترین نحو  از دارو محافظت می‌کنند.

با توجه به طیف وسیع دارو‌ها ظروف دارویی کاربرد‌های مختلفی دارند. قیمت این ظروف بر اساس متریال و مواد به کار رفته در آن، سایز و برند سازنده متفاوت است.

ظروف دارویی داروهای جامد با مایع از لحاظ متریال و طراحی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. این ظروف با هدف دسترسی راحت به دارو، نگهداری دارو، ممانعت از نفوذ عوامل خارجی به دارو، حمل و نقل و استفاده راحت از دارو طراحی و ساخته می‌شوند.

انواع ظروف دارو

بله! این ظروف وابسته به فرآیند آماده‌سازی مهم و نقشی که در نگه‌داری از داروها دارند؛ طبیعتا به یک نوع بخصوص محدود نمی‌گردند و وابسته به نوع نقشی که قرار است اعمال کنند در چند نوع مختلف تقسیم بندی و هر مورد نیز درجه بندی می‌گردد. این موارد عبارت هستند از:

  • ظروف پلمپ دار

از این نوع ظروف دارویی به جهت حفاظت کامل دارو در مقابل تأثیرات متعدد خارجی استفاده می‌گردد. ویژگی برجسته آن‌ها مقاومت بالا در برابر هر نوع شرایط آب‌وهوایی است که در جایگاه یک عایق استاندارد از دارو در مقابل هر نوع آسیبی محافظت می‌کند‌.

  • ظروف بطری

در گروه‌بندی ظروف دارویی، بطری‌ها قسمت قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند که علاوه داروهای مایع به جهت نگه‌داری از قرص‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و از ورود هر گونه مواد زائد به محفظه درونی به خوبی محافظت می‌کنند. البته همانطور که بیان نمودیم وابسته به استفاده گسترده‌ در انواع قابل توجهی تقسیم‌بندی می‌گردد:

  • بطری اسپری

متریال تشکیل‌دهنده این بطری پلی اتیلن است که و در  سایزهای متعدد به تولید می‌رسد. کاربری اصلی این ظرف، استفاده به عنوان بوگیر کفش، اسپری عطر، اسپری مو و بسیاری موارد دیگر است.

  • بطری درجه دار

اما متریال بطری‌های درجه‌دار پلی اتیلن بادی بوده که در طول زندگی همه ما در سایزهای متفاوتی در دسترسمان قرار گرفته است. این نوع از بطری‌ها وابسته به قابلیت استفاده علاوه بر سایز متغیر با درب‌‌های متفاوتی به تولید می‌رسند. کاربری این ظروف تا میزان قابل توجهی جوابگوی بسیاری از نیازهای صنعت تولید سموم کشاورزی و دامی بوده است. البته وابسته به قیمت مقرون بصرفه‌ای که دارا هستند در مراکز ترک اعتیاد برای شربت‌های مخصوص استفاده می‌گردند.

  • بطر سمی

همانطور که از نام آن بر‌می‌آید قابلیت اصلی آن بسته‌بندی مایعات سمی است و برای تولید آن از پلی‌اتیلن استفاده می‌گردد.

  • بطری ویال پلاستیکی

پلی‌اتیلن مورد استفاده در ساخت این بطری از نوع بخصوصی می‌باشد که هیچ محدودیت حجمی در روند آن حاکم نیست. ماهیت کاربری این ظروف دارو تنها به امور دارویی و آزمایشگاهی برمی‌گردد چرا‌که در انجام بسیاری از آزمایشات، قابل قرارگیری در دمای بسیار پایین و دستگاه اتوکلاو است.

  • بطری ساده

این بطری‌‌ها به بطری ساده یا شامپویی شهرت دارند که وابسته به شهرتشان با هدف بسته بندی شامپو، مایعات، ژل، اکسیدان و… با سایز و اشکال متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • قطره چکان
  • قطره چکان‌ها یا آمپول متشکل از نوعی شیشه آزمایش شده است که بعد از بسته‌بندی دارو با همجوشی به طور کامل پلمب می‌گردد. این نوع بسته‌بندی با درصد کمی نسبت به سایر روش‌ها همراه است و تا زمان مصرف، با فرصت یکباره دارو را در قرنطینه کامل قرار می‌دهد. علائم درج شده‌ی روی قطره چکان به شما کمک خواهد کرد تا دارو را طبق میزان مقرر شده مصرف نمایید.

ظروف جار و ظروف چایلد پروف

  • ظروف جار

یکی دیگر از انواع ظروف دارویی به جار شهرت دارند که وابسته به زمینه استفاده گسترده علاوه بر بکارگیری در شرکت‌های داروسازی، در عطاری ها و مراکز ترک اعتیاد نیز برای تقسیم‌ و بسته‌بندی انواع قرص و کپسول بسیاری کاربردی است.

  • ظروف چایلد پروف

این ظروف دارویی با ویژگی برجسته دارا بودن قفل کودک بر همگان شناخته شده و کارآیی همانند نوع جار را دارا است. البته ممکن است که این روش بسته‌بندی برای داروهای کودکان نیز استفاده گردد اما در هر حالتی بهتر است برای عدم دسترسی آن‌ها درگاه‌هایی تعبیه گردد تا از هر خطر و تهدید احتمالی ممانعت کند. این همان ویژگی است که در ظروف دارویی چایلد پروف قابل مشاهده است.

ویال های درمانی

همه ویال‌های درمان در حجم کوچک و درب‌های کاملا پلمب و با مناسبت استفاده برای داروهای تزریقی به تولید می‌رسند. حمل این داروها نیازمند به خرج دادن وسواس و مراقبت بیشتری است تا با بدنه آن‌ها که از شیشه بسیار ظریفی می‌باشد، آسیبی وارد نگردد.

به واسطه  دستگاه‌های بسته‌بندی متعدد چون سیستم بسته بندی پودر، بسته بندی کیسه‌ای، ماشین آلات بسته بندی مایع و دستگاه‌های بسته بندی بطری؛ اقدام به پر نمودن داروها در این ظروف‌ها می‌نمایند. لازم بذکر است که در کنار توجه ویژه به ماشین آلات استاندارد، باید تمامی فاکتورهای بسته بندی همراه با درجه کیفیت قابل توجه مدنظر قرار داده شود. در چنین شرایطی کوچکترین شبهه‌ای در باب اینکه مواد بسته بندی با مواد دارویی واکنش نشان می‌دهند و ترکیبات آن را با تغییر همراه می‌سازد، باقی نخواهد ماند. بدون شک این مواد نوع متریال بسته بندی است که می‌تواند دارو را از هر نوع تهدید خارجی چون اکسیژن، گرما، نور و رطوبت محفوظ بدارد.

کاربرد ظروف دارویی

ظروف پلمپ دار:

از ظروف دارویی تحت عنوان پلمپ دار برای نگهداری و حفاظت داروها در مقابل شرایط بیرونی بهره گرفته می‌شود. این بطری‌ها علاو بر حفاظت از دارو، مقاومت بالایی نیز در مقابل ضربه دارند.

ظروف چایلد پروف:

همه ما از خطرات داروها برای کودکان آگاهیم، از این رو طراحان ظروف دارویی با در نظر گرفتن سلامت کودک، درب ظروف را به گونه‌ای طراحی نموده اند که کودکان به محتویات درون ظرف دارو به هیچ وجه دسترسی نداشته باشند.

اغلب این طرف از جنس پلی اتیلن می‌باشند و دارو‌های ترک اعتیاد درون آنها نگهداری می‌شود.

 

ویال‌های درمانی:

این ظروف دارویی برای دارو‌هایی با چند دوز مختلف به کار گرفته‌می‌شوند. از لحاظ ظاهری این ظروف از شیشه‌های بسیار ظریفی به صورت کوچک و پلمپ دار ساخته شده‌اند.‌

ظروف جار:

این نوع ظروف دارویی اغلب به منظور نگهداری داروهای گیاهی در عطاری‌ها و دارو‌های ترک اعتیاد به کار گرفته می‌شوند. متریال ساخت آنها شیشه و پلاستیک می‌باشد و در دو نوع ساده و طرح‌دار موجود هستند. ظروف جار شیشه‌ای نسبت به جار پلاستیکی بهتر از دارو محافظت می‌کنند.

ظروف بطری:

این نوع ظروف از متریال شیشه یا پلاستیک ساخته می‌شوند و در انواع مختلف تولید و عرضه می‌شوند. انواع ظروف بطری شامل موارد زیر می‌شود:

بطری ساده: این بطری در ابعاد گوناگونی بنا بر نیاز مصرف کنندگان از متریال پلی اتیلن ساخته می‌شود‌،  اغلب از این ظرف برای نگهداری شامپو استفاده می شود.

قطره چکان: قطره چکان برای داروهایی است که مصرف دوز آن اهمیت بالایی دارد، این ظرف به کار گرفته می‌شود.  این ظرف اغلب برای داروهای کودکان یا داروهای موضعی پوست و مو یا داروهای یکبار مصرف به کار گرفته می‌شود.

بطری سمی: این بطری همانگونه که از نام آن پیداست برای نگهداری مواد سمی استفاده می‌شود، این بطری از متریال پلی اتیلن ساخته شده شده دارای پلمپ است تا به آسانی باز نشود و از دسترسی کودکان به آن ممانعت می‌کند.

بطری اسپری: همانگونه که از نام آن پیداست از این ظرف برای اسپری کردن برای داروها استفاده می‌شود. این ظرف از متریال پلی اتیلن در سایزهای مختلفی ساخته می‌شود.

ظروف دارو از چه موادی تشکیل می شود؟

برای ساخت انواع ظروف دارویی از پلاستیک، شیشه و فلز استفاده می کنند.

  • ظروف پلاستیک

ظروف پلاستیک معمولا برای بسته بندی از آن ها استفاده می شود و مقاوم تر و کم خطر نسبت به ظروف شیشه ای برای مشتری می باشد. اما نوع شیشه ای ظروف نیز برای بسته بندی استفاده می شود. ظروف پلاستیکی بیشتر برای داروهای خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد و برای محافظت از دارو ها به عنوان اولین انتخاب می باشد. تجزیه ظروف پلاستیکی زمان زیادی طول می کشد. ممکن است 250 تا 500 سال طول بکشد که ظروف پلاستیکی تجزیه شود.

  • ظروف فلزی

نوع دیگر ظروف دارو ها فلز می باشد. نوع فلز خود از سه مدل تشکیل شده است آلومینیوم، قلع و سرب. استفاده از قلع باعث می شود، قیمت ظروف دارویی بسیار بالا رود، چون بسیار گران می باشد. سرب نیز به دلیل سمی بودن خطرناک می باشد و به ندرت استفاده می شود. اما آلومینیوم هم واکنش بهتری دارد و هم ارزانتر است، پس بهترین گزینه آلومینیوم می باشد.

  • ظروف شیشه ای

امروزه به سه روش می توان ظروف شیشه ای را ساخت: روش سنتی، روش اتوماتیک و روش نیمه اتوماتیک. رنگ این ظروف سفید و قهوه ای می باشد که بیشتر از رنگ قهوه ای استفاده می کنند. به دلیل اینکه اگر ظروف دارو مقابل نور خورشید قرار گرفت باعث خرابی دارو نشود. اما در حالت کل اگر ظروف دارویی به صورت شیشه ای باشد، این ظروف نسبت به حالت پلاستیکی جذابیت بیشتری دارد.  از نظر حمل و نقل ظروف پلاستیکی محافظت بیشتری دارد.

ظروف دارو از چه موادی تشکیل می شود؟-وبسایت ظروف ظروف شیشه ای به چه صورت تولید می شود؟

مراحل ساخت به ترتیب زیر می باشد:

مرحله اول: در این مرحله ذوب کردن می باشد. مواد اولیه به صورت جامد می باشد، ذوب می شود تا رطوبت آن به طور کامل گرفته شود. بعد از آن یک مواد صاف و یک دست به وجود می آید که هیچ گونه حبابی در آن وجود ندارد.

مرحله دوم: این مرحله شامل تصفیه کردن می باشد. همه حباب های ریز و درشت را از بین می برد.  شاید گاها برای شما پیش آمده باشد که ظروف دارویی شما شیشه بوده و در داخل شیشه حباب هایی وجود دارد و این حباب ها نمای خوبی ندارند و از جذابیت ظروف می کاهند به همین دلیل است که برای بار دوم در این محله تصفیه می شوند و حباب ها خارج می شود.

مرحله سوم :هموژنه کردن است همه جهات شیشه را بررسی می کنند که مشکلی نداشته باشد و در صورت مشکل آن را برطرف می کنند که از جذابیت کار کاسته نشود.

مرحله چهارم: در این مرحله که آخرین مرحله می باشد، دمای حرارت را کاهش می دهند تا ظروف شیشه ای کم کم شکل بگیرد. ظروف شیشه ای با حرارت پایین شکل می گیرند و با حرارت بالا امکان شکل گیری ظروف شیشه ای وجود ندارد.

ویژگی ظروف دارویی شیشه ای

از ویژگی که ظروف دارویی شیشه ای دارد این است که این ظروف بدون بو می باشد. ظروف شیشه ای قابل بازیافت هستند و می توان آن ها را ذوب کرد و دوباره ظروف شیشه ای جدید تولید کرد. بسته بندی در انواع ظروف دارویی شیشه ای دارای طول عمر زیاد و همچنین قابلیت نگهداری بالایی دارند.

فروش ظروف دارویی در اندازه و جنس های مختلفی صورت می گیرد. اما بدانید که کیفیت ظروف دارویی از همه بالاتر می باشد.

همانگونه که متوجه شدید ظروف دارو در انواع مختلف برای داروهای گوناگون ساخته می شوند. این ظروف باید در مقابل گرما و سرما مقاوم باشند، تا این شرایط جوی بر دارو تأثیر منفی نگذارد. همینطور در حین جابجایی باید از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری شود یا صدمه ناپذیر باشند تا به بهترین نحو از دارو حفاظت کنند.

ظروف پلاستیکی چگونه تولید می شود؟

تولید ظروف پلاستیکی بصورت ذوب شدن می باشد. زمانی که مواد ذوب شد، با توجه به اندازه و مدل ظروفی که نیاز است مواد را در قالب می ریزند که شکل قالب را بگیرد. از روش های تهیه این ظروف پلاستیکی می توان به قالب گیری تزریقی، دمشتی و فشاری اشاره کرد.

ظروف پلاستیکی چگونه تولید می شود؟-وبسایت فروشگاه ظروفظروف دارویی باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

انواع ظروف دارویی در سایز و جنس های مختلف وجود دارد. با کیفیت و استاندارد بودن ظروف از همه عوامل مهم تر می باشد و با توجه به کیفیت قیمت ظروف دارویی متفاوت می باشد.

در پایان

برای  خرید انواع ظروف دارویی نامبرده در این مقاله به فروشگاه آنلاین ما مراجعه کنید‌. این سایت اینترنت توسط تولید کننده این محصولات راه اندازی شده است‌. تمام ظروف با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت در این شرکت تولید شده‌اند و با قیمت مناسب به سرتاسر ایران عرضه می‌شوند. برای خرید کافی است عبارت فروشگاه ای ظروف را در مرورگر خود جستجو کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای